josvaneyck.reismee.nl

Dag 007 20120621 Bretten tot Wildberg a.d. Nagold 87 km

Cor en Paul.... nog gefeliciteerd met jullie verjaardag!

Vanmorgen was ik zeer gemotiveerd om aan de zevende dag te beginnen. Had alles te maken met het kunnen fietsen in het 'Schwarzwald'
De eerste twintig km tot Pforzheim waren zo zwaar, dat ik na 25 km de pijp helemaal leeg had.
Nauwelijks warm gefietst en daar begon de klim. Door het bos. Aanvankelijk geasfalteerd, later alleen maar Schotter en zand. Door de nachtelijke regenbuien was de grond 'Sehr Matschig'. Daardoor slipte het voorwiel nog weleens weg. Marianne had toch gelijk dat zonder voortassen de fiets steigert.

Toen ik eindelijk boven was werd ik beloond: Twee hertjes stonden op de top alsof ze wenkten: 'Kom maar, je kunt het!' Geloof het of niet, maar dat deed zo goed, dat ik mijn bijna ontplofte benen even niet meer voelde. Het zit toch tussen de oren!

Ik heb vandaag vaak aan Gertjan gedacht, met zijn fenominale prestatie om binnen 14 uur 6 x de Alpe d'Huez op te fietsen.

Bij deze helling moest ik zelfs een stukje lopen, 'Shit'wat is die fiets zwaar geladen!'

Toen ik Pforzheim door was en op de Navigatie zocht of ik links of rechts moest, stopte een mountainbiker. 'Wo wollen Sie hin?' Het bleek een Nederlander te zijn. Ron kwam uit Rijswijk en was met een 'Schwarzwälderin' getrouwd. Hij was reuze aardig en wilde met mij wel door het Enztal fahren. Samen hebben we aan de Enz een heerlijk Forelletje gegeten. Het was zeer aangenaam weer even Nederlands te praten. Achteraf ben ik toch naar het Nagoldtal gereden. Dat was tenslotte de uitgezette route.
Ik moest ongeveer 12 km omrijden om weer op de route te komen.
Een klim van acht km. Ik begon met 5/6 km per uur. Toen de diesel op gang kwam kon ik zelfs naar 8/10 km. Het laatste stuk ging zelf tot 14 km per uur. De afdaling was een enorme kik. Met vijftig acht km naar beneden zeilen. Dat doet goed.
Via de rechterzijde van de Nagold fietste ik wederom over prachtige weggetjes, volkomen autovrij.


De drie stevige klimmen en de dagelijkse omweg, hadden zoveel energie gekost, dat Balingen er niet meer in zat. In Wildberg zag ik Gasthuis Krone. Ze hadden een kamer. Ik ontmoette daar Sebastian. Hij gaat zich morgen 'Bewerben' voor een nieuwe baan. Een aardige jongen die vanuit Chemnitz zijn geluk gaat beproefen in het Schwarzwald.


Het eten was volkomen nieuw. 'Maultaschen', een echt Schwäbisch gerecht. Het heeft iets weg van Ravioli in het groot. Smaakte voortreffelijk. Dit gaf natuurlijk een geanimeerd gesprek. Dat Schäbische taaltje is nauwelijks te volgen.

Tijdens het schrijven van de blog leer ik dat de Schwarzwälder Mädel einen Hut tragen mit roten Bollen, die verheiratete Frauen tragen nur Schwarzen.

Welke hoed zou de dame dragen die dit verhaal vertelde? Hahaha..... haar man was het er helemaal mee eens.

Also heiraten im Schwarzwald kommt nicht im Frage!

Reacties

Reacties

Charlotte

Hoi Jos,

Mama vertelde van je fietstocht, zo kwam ik terecht op je blog! Leuk om je reisverhalen te lezen, vooral met de foto's erbij!

Nog een fijne reis!
Groetjes Charlotte (Sweep)

Hermine (Lourdes)

Hoi Jos,

Wat is het leuk om iedere avond je mooie verhalen te lezen, en zo met je "mee te fietsen" !!
Adembenemende " natuurmomenten"
Je schrijft in een prettige en gezellige trant.
Nog veel fiets/reis-plezier.

groetjes, Hermine

corrie Sanders

Hai Jos,

Moest even een paar dagen bij lezen,en dat is echt geen straf,het is alsof je erbij ben,en het kost geen enkele inspanning.
Veel plezier en ik hoop dat je veel mooie fietswegen op je route vindt.
Groetjes Corrie Sanders.

Monika

Hi Jos bist schon ziemlich weit gekommen, Schwarzwälder Berger sind nicht ohne anders als das Sauerland. Viel Glück weiterhin

Harry C.A.Daudt

Hallo Jos,

Het lied is toch:'twee reebruine ogen....die keken de fietser aan'.
Als het even tegen zit....zingen maar,neurien mag ook.

Schwarzwalder Kirch al bij de Kaffee?
Van je verhalen/foto's blijf ik genieten.

Thea van Aalten

Hallo Jos,
Een week is al weer voorbij en inmiddels al heel wat km's erop zitten. Het is erg leuk om je belevenissen te volgen.
Een fijne tocht verder. De Donauradweg is bij mij bekend, die heb ik vorig jaar gefietst. Blijf genieten!!

John en Doranda

Jos, petje af voor jouw sportiviteit en lef om zo'n fietstocht te ondernemen. Geweldig om je verhalen te lezen. Je hebt het talent om je verhalen zo te verwoorden dat we levendig kunnen voorstellen wat je meemaakt. Je humor die hierin centraal staat blijft leuk. We blijven je volgen en heel veel plezier en succes.
Lieve groet John en Doranda

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!