josvaneyck.reismee.nl

Dag 006 20120620 Bensheim Bretten ca. 102 km

Henrian belde me vanmorgen wakker. Wat was ik moe. Nauwelijks geslapen.
De kamer lag op de zolder en deze was niet geïsoleerd. Alsof ik in de Sahara kwam. De ramen tegen elkaar open zetten, was maar van korte duur. Als het Veluxvenster open ging begon het prompt te regenen, dus moest het venster weer dicht.
Er stond een minibar op de kamer. De drankjes waren vrij: cola, fanta, spa rood, bier, appelsap.... Ik heb alles gedronken om maar te koelen. Daarnaast nog diverse glazen water gedronken, maar ik kon maar niet koelen. Af en toe viel ik in slaap, maar de halve nacht lag ik wakker. Dus een slecht begin van de dag; ik wist dat me dat vandaag nog zou gaan opbreken.
Het ontbijt was zoals steeds weer uitstekend. Geen gezeur over de broodjes die ik meenam. Gewoon een vriendelijke bediening. Naast me zat een Duitse PR-zakenman. We hebben heel gezellig zitten kletsen.
Kwart voor tien zat ik op de fiets.
Van Bensheim tot Weinsheim had ik een korte route ingeladen; vanaf Weinsheim had ik de route al in de navigatie staan.
Ik kan de route in vier etappes indelen.
- Door de drukke steden komen
- Een industrieel gebied met heel veel hoogspanningstorens en draden
- Door de typische Duitse staatsbossen fietsen
- Eindelijk op de route die ik zo graag fiets.
-
In Weinheim zag ik een grote fietsenzaak. Daar ben ik even gestopt. Tijdens de tweede etappe heb ik de punt van mijn zadel iets naar beneden gezet. Bij het vastdraaien van de inbusmoer, brak het kopje van de inbussleutel. (Deze had ik met mijn verjaardag van Wiel gekregen.)
' Was kann ich für Sie tun?'
'Na,der Kopf meiner Stiftschlüssel ist abgebrochen und ist im Bolzen stecken geblieben. Können Sie dem entfernen?'
'Mal gucke..... Da muss ‘ne neue Ketten drauf, Haha, Sie fahren mit Rohloffnabe, da soll neue Öl drauf kommen.... Lassen Sie das Fahrrad hier, in zwei Tagen ist es wieder Tieptop in Ordnung.'
'Lieber Jungen Mann, Warum fragen Sie mir nicht, wann zum letzten Mal das Öl gewechselt ist? Letzten Donnerstag ist neue Öl drauf gekommen!'
' Uhhh, Uhhh, Ja, ja, Rohloff hat die beste Nabe die es gibt.'
En zo duurde dat nog even. Hij sloeg als een blad aan de boom om, toen ie in de gaten kregen, dat ie mij geen knollen voor citroenen kon verkopen. Haastig hebben we afscheid genomen. Ik kreeg zelfs een hand......en dat is al wat voor de Duitsers!!!! Hahaha.
Eigenlijk liep alles wel lekker. Geen problemen met de route, met uitzonderling van Heidelberg: je moet wel bij de les blijven om door zo'n studentenstadwereldstad te komen. Daar is zoveel natuurschoon te zien, dat je nauwelijks tijd hebt om de navi in de gaten te houden.

Eerlijk is eerlijk...... Een grote stad is prachtig, maar wanneer ik door de vrije natuur fiets, komt er telkens zoiets als een gelukzaligheidsgevoel over me. En dat heb ik niet bij het kasteel van Bruchsal, hoe mooi het ook is en hoe ik dir ook kan waarderen.


Net buiten Heidelberg, kwam ik op de Heidelberg-Schwarzwald-Bodensee fahrradweg. Nou dat is heerlijk fietsen. Af en toe nog zo'n idioot als ik en verder een met de natuur.

Het versgehakte hout rook zo lekker en zuiver naar hars, dat ik me kan voorstellen als je even naar de foto kijkt je de diepe geur van het hars kunt ruiken.

Natuurlijk had ik last van de naweeën van vannacht. Rond twee uur liep het zo slecht, dat ik bewust een pauze heb ik gelast in St. Leon. Daar een kant en klaar Pizza gegeten , die nergens naar smaakte. Maar het gaf net weer voldoende energie om de volgende veertig km te fietsen.
Ik had mezelf opgelegd door te fietsen tot Bretten. Wilde minimaal aan de honderd km komen.
Daar vond ik heel snel een kamer. Metzgerei overdag en s'avonds restaurant en pension.


Tijdens het schrijven van mijn blog heb ik gegeten: Heute Schnitzel essen ohne Ende € 7,50'
Tegenover me zitten, naar het zich laat aanzien wat 'gegoede mensen'. Als ik toevallig hun kant uitkijk, kijkt een van de dames me meewarig aan, met een blik van: 'Oggerem...... dieue vent moet nog werken terwijl ie zit te eten!?
Trouwens..... ik heb nog nooit zo'n lekkere Schnitzel gegeten. Er zitten gasten die er drie naar binnen proppen!
Vanavond lig ik er vroeg in. Even wat bijslapen want morgen gaat het echt beginnen.
Overigens de foto's laten zich wat moeilijk uploaden; hier is geen wlan, dus ik moet het met de Fonicsleutel doen en dat gaat niet al te snel.

Reacties

Reacties

Tom

jouw verhalen laten zich lezen als een spannend jongensboek. (nou ja, oudere jongere dan...;).
Wat er nou met die inbussleutel is... ik kan me niet voorstellen dat Wiel rommel weggeeft. Je moet er nou eenmaal anders mee omgaan dan met een dirigeerstok. Veel succes met de volgende etappe!

Robert, Lily en Philip

Je kunt gerust nog eens een zolderkamertje boeken want de temperaturen gaan wat omlaag. Al met al prima fietsweer lijkt me.
Ik verheug me nu al weer op het bericht van morgen!

Groetjes,
Lily

aart

ik hoop dat je al heerlijk slaapt en droomt van prachtige wielrennersbenen of iets anders opwindends. lekker fietsen morgen en dank voor je link naar mijn scratch.
xx

Robert, Lily en Philip

Fährst du einmal dem LBN entlang? Ha ha!

Veel plezier Jos, met de Duitse studentes.

Robert

Harry C.A.Daudt

Beste Jos,

Met 'een bos hout voor de deur'(foto)wordt wel wat anders bedoeld.
Ik wens je prettige Fahrradwegen; dit wordt een Tieptop fietsvakantie, hoor ik wel.

marianne sommers

Mooie verhaaltjes zeg. Prachtig! Daar kan ik weer een nachtje over slapen. Tot de volgende keer.

jan leermakers

je hebt een voor ons bekende omgeving gereden. Een deel van de Weinroute en daarna Heidelberg, een prachtige oude stad midden in eindeloos natuurschoon. Veel sukses de komende dagen.

groet, Jan

ps ons paadje (Schwalbenweg) begint er nu toch wel on road uit te zien !

Titus

Hoi Jos, is die kop van de inbussleutel er nu uit?
hoop dat je weer goed uitrust en verder geniet van je expeditie.

Henriette

Hoe zo ... gaat het morgen ( dus vandaag) echt beginnen ??
Al 6 dagen grote inspanningen geleverd, leuke verhalen verteld ,veel meegemaakt .
Voor nu .. fijne tocht ,sterkte en dat je weer uitgerust kunt starten aan deze nieuwe dag .
Henriette

Branda

Ha die Jos,
Terwijl ik (lui) met een kop koffie achter mijn laptop zit, ben jij al weer uren op pad. Wat is het leuk om je te volgen via je blog, op die manier fietsen we een beetje met je mee.
Hou je haaks!
Groetjes uit St. Tunnis, Branda

els

ha die Jos!

Saai misschien, maar ik sluit me meer dan aan bij al die mensen die ook zo graag lezend "meefietsen" met je verslag. Want zo leest het inderdaad: meebeleven van harsgeur tot overweldigend natuurschoon tot indrukken tot zakelijke middenstanders etc. Heerlijke teksten!
Als kind gingen wij als gezin lange wandelingen door o.a. deze gebieden maken (we hebben zo'n beetje heel Duitsland gehad) en er zullen ongetwijfeld op een van jouw fietsroutes voetstappen van ons liggen.
Weer veel plezier morgen. Wat leuk trouwens elke keer een nieuwe slaapplaats! Geniet van iedere dag!

groetjes uit Boxmeer

aart

Ha Jos , heel bijzonder hoe jij er toch weer in slaagt het middelpunt van een groep (volgers) te zijn terwijl je er in je 1tje op uit trekt.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!