josvaneyck.reismee.nl

Dag 009 Bad Berneck Cheb Tsjechie 78 km

De eigenaar van Haus Kutscherstubeverzorgde vanmorgen het ontbijt.Prima!


De man kwam bij me zitten en begon honderduit te vertellen over de "Ossies" over de "nieuwe rijken" en over de "oplichters" die de regering vormden.


Ik moest er echt een eind aan brouwen, want de man vol humor wist van geen ophouden. Overigens ook wel triest als je veertig jaar een bedrijf hebt gehad, dit wilt verkopen om dat het je pensioen is, en het aan de straatstenen niet kwijt kunt.



Ik vond het best een beetje spannend vandaag! Twee dagen zo slecht gefietst dat ik het vertrouwen in mezelf aan het verliezen was. Kon ik het nog wel of sloeg de tand des tijds toch ook mij mij toe?


De eerste 12 km waren een klim. Deze liep zo geleidelijk aan dat ik er zelfs plezier in had om te klimmen. Ik had zelfs tijd om naar het riviertje te kijken dat diep in het dal stroomde.



Na 50 minuten was ik boven, met dien verstande dat het naar de Fichtelberg nog eens 7 km was. Daar fietste ik een uur op. Vaak over half verharde wegen. Dit tweede gedeelte was behoorlijk pittig.


Halverwege fietste ik, dacht ik, onder een bruggetje door. Het bleek een skischans te zijn



Er werd echt gesprongen op een soort borstels van kunstgras; en een herrie dat dat maakte!



Ik was even gestopt omdat ik mijn blog zit te maken op een terrasje, midden in Cheb. Ik kreeg net mijn eten aangeboden. Vraag me niet wat het was: een specialiteit, met twee soorten Knödel, eendenborst, rundvlees en varkensvlees. Het smaakte perfect.


Op Basecamp had ik gezien dat de eerste achttien kms klommen, de volgende 17 dalen, en dat er toen nog twee klimmetjes kwamen van 7 km. Kortom ik had 40 km gefietst en daarvan 25 km geklommen.


Na de laatste beklimming volgde een lange afdaling. Heerlijk...... ik haalde snelheden tot 60 km per uur. Echt een kik!


In de buurt van Arzberg zag ik een vrouwtje met drie schapen lopen. Het was zo\'n mooi gezicht dat ik haar vroeg of ik een foto mocht maken en deze op mijn blog mocht zetten.



Ze begon meteen te vertellen hoe gelukkig ze was met haar schapen als huisdieren. De buurtgenoten vonden het maar niks. Ze vonden het ook al niks toen ze met veertig nog zwanger raakte. " Mein Glück liegt hier in der Natur!" sprak ze zo vol overtuiging, dat ik het er warm van kreeg.


Uit tegengestelde richting kwam een stelletje aangefietst. Ik keek meteen wat voor soort fiets ze hadden: Vittoria. Ik ken ze; de toppers onder de lange afstandfietsen. Dit merk fiets hield uiteraard in dat ik met Nederlanders te maken had. Het stel kwam helemaal vanuit Istrie gefietst. Ze overnachten elke avond op een camping. Gisteren moesten ze halsoverkop hun tent uit vanwege het noodweer. Zelfs een blokhut op de camping was niet veilig. Ze werden uiteindelijk ondergebracht in een zaal in het naburige dorp. Ze willen tot Kassel fietsen en daarna moeten ze helaas de trein naar huis (Drachten) nemen. De werkverplichtingen roepen weer.


Ik wilde natuurlijk meteen weten of ze Etty vd M kende. De man kende haar vaag: " Iets in de muziek?" Raak! Charles de Wolff kende hij ook van het NFO.


Je wilt dan in zo\'n korte tijd zoveel informatie en belevenissen kwijt, dat je wel uren wilt kletsen.



Terwijl we elkaar goede reis wensten, riep vanuit de verte het schapenvrouwtje: "Viel Gluuck und eine gute Fahrt!" Leuk... van deze kleine dingen onderweg kun je enorm genieten.


Net voor de grens zag ik een bewegwijzering van 12 km naar Cheb. Snel een foto maken en die naar Henrian whatsappen.



In Cheb heb je behoorlijk wat hoogte verschillen. Het duurde best wel lang voordat ik in het centrum was.


Op een leuk terrasje heb ik een pilsje gedronken. Bij het "Infozentrum" voor toerisme heb ik gevraagd of een kamer gezocht kon worden.


Ik kreeg een plattegrond en een lijst van hotels en pensions. Daar kon ik natuurlijk niets mee.


Ik keek de jongedame even heel onschuldig aan en zei dat ik de taal niet sprak. Of ze even kon bellen. Ze glimlachte.


Volgens mij ben ik veel te duur onder gebracht 35 Euro. Ga ik morgen toch even anders doen.


Tja, mijn zelfvertrouwen is helemaal terug. Het lag echt aan de zon!


Dag 009 Bad Berneck Cheb Tsjechie 78 km

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!