josvaneyck.reismee.nl

Dag 018 DT 20120702 Röllshausen tot Dotzlar 104 km

Ik heb wel tien keer een alternatieve route gemaakt. Ik maakte me echt zorgen of ik wel op tijd op de LBN ben: woensdagmiddag tussen 16.00 en 17.00 uur.

UIteindelijk heb ik toch maar de geplande route gekozen. Het begin was wat anders, maar dat maakte niet uit. UIteindelijk bleef het aantal km nagenoeg gelijk.

Om tien voor acht zat ik aan tafel. De pensionhoudster wilde alleen in de keuken gaan zitten, maar dat vond ik maar niks. Op gepaste afstand kwam ze bij me zitten. Ik kon haar niet helemaal inschatten; was het een gewone boerendochter of was het een wat aristrocratisch gevormde persoonlijkheid. 'Was haben wir geschuftet!' Had ik dat niet al eens eerder gehoord?

Ik vroeg hoe het zat met het toerisme. Sinds een jaar of tien was dat helemaal dood. Maximaal zo'n tien fietsers per jaar kwamen bij haar overnachten. Dan af en toe wat 'Geschäftsleuten oder Handwerker'. Ze moest wat om hande hebben. Wat ze vroeger in tien minuten kon, daar deed ze nu soms een halve dag over. Het ouder worden had zo haar beperkingen.

Ik zei, dat er zo'n ongelooflijk grote boerderijen stonden. Dat had alles te maken met de na-oorlogse tijd. Elke 15 jaar werd er wel weer een uitbreiding gedaan. Alles moest maar groter en groter, niet realiserend dat de kinderen naar de stad trokken. De mannen werkten op het veld en de vrouwen deden de 'Wirtschaft'. Grappig vond ik haar opmerking over de commando's. Vroeger kreeg je een commando en werd dit zonder commentaar uitgevoerd. Tegenwoordig wordt de vraag/commando ingeleid met de woorden: 'Zou je misschien, als het je uitkomt, wellicht....etc....' En als antwoord krijg je:'Ben even met wat anders bezig/Straks!'

Ik moest verschrikkelijk lachen. Hoe herkenbaar!

Vijf voor half negen zat ik op de fiets. In de regen.

Om weer aan te sluiten bij de geplande route moest ik sterk westelijk fietsen. Een foetsroute was aangegeven op mijn navi. De route ging de eerste 20 km bijna volledig door het bos. Vanmorgen wat mistroostend, door de regen. Overigens was het wel oppassen geblazen.' Voor dat je er erg in had, maak je een schuiver'

Net voorbij Neustadt kon ik de route weer oppakken. Ik had qua km geen winst gemaakt.

Je weet somd niet hoe je achter een berg verscholen plotseling in een heel ander dal zit.

In het 'Lahntal' kwam me een 'Fernradfahrer' tegemoet.

We stopten tegelijkertijd, zonder een signaal te hebben afgegeven.

De man was vanuit Bonn vertrokken, nog maar net onderweg en wilde naar zijn geboorteplaats Dresden. Vanuit de verte had hij al gezien dat ik een 'Fernradfahrer' was. Grappig... ik weet niet waaraan, maar ik zie het ook meteen.

Hij maakte een foto en schreef mijn blog op. Ik heb ook een foto gemaakt, maar vergat zijn naam te vragen. Niet erg, want ik heb de 'Buchbinderei' waar zijn dochter werkt wel genoteerd.

Zijn fiets een 'Maxcycles met Rohloffnaaf' blonk nog als een spiegel. Nee, hij had hem tweedehands gekocht, vijf jaar oud voor Duizend Euro. Pfft... Een koopje!

Hoe dieper ik het 'Lahntal' in fietste heo mooier het werd. Soms waren de beddingen wel een km breed, opgeslorpt door aan weerszijden het middelgebergte.

Op enig moment lag het fietspad midden in de uiterwaarden( heet dat zo?) Het leek of het weggetje er alleen voor mij was neergelegd. Ik voelde me een roofridder op een stalen ros! Hahahaha.

Rond de tachtigste km had ik 'Diepentopf' bereikt. Net voordat ik het stadje binnen reed moest ik voor de zoveelste kee plassen. Al plassend zag ik tussen de bomen, dat er nog een wandelpad liep. Niet zo;n goede plaskeuze. Ik was amper klaar toen er een nonnetje druk kruistekens makend naar beneden kwam. 'Zou dit haar eerste kennismaking zijn met het mannelijke geslacht? Na dit te hebben gezien zal ze voorlopig wel in het klooster blijven. Ik probeerde nog contact te zoeken, maar de blik bleef gericht op het asfalt.

De route van morgen ingeladen. De uitdraai voor morgen op mijn stuurtas gedaan en lekker doorgaan tot ca. half vijf. Het was pas net half drie geweest. Dit heeft in ieder geval drie en twintig extra km opgeleverd. ( Een bewuste keuze: Drie en twintig km lijken niet zoveel. Na Bad Laasphe volgde een klim van 9 km. Even op adem komen, een slaapplaats zoeken en je ben zo twee uur verder.)

- ik wil persee woensdagmiddag op de LBN zijn,

- Ik heb morgen nog wat bergjes te bestrijden: moet dwars door het Sauerland,

- Alle kms die ik vandaag heb gemaakt komen vrij om extra km te maken op de Ruhrtalradweg; voor woensdag stonden er nl honderd zeven en vijftig gepland.

Via een Gasthof die met renovatie bezig waren, kwam ik op een prive-adres. Ik kon er niet eten.

Twee km buiten Dotzlar was een eetcafe. 'Man hat mich hierhin geschickt weil man hier ein gutes Bier trinken - und sehr lekker essen kann!'.

De waardin gniffelde! Al wat voorbereidingen makend op mijn verslag van vandaag, ging het ganze dorp over de tong: de een had nadat hij bekakt een 'Rosé' had gedronken, een paaltje omver gereden en duizende Euro's schade aan de Audi. De ander was een huis aan het renoveren en waar haalde hij het geld vandaan? De derde had van drie vrouwen kinderen en was ook nog bi-sexueel, maar ' Das muss Heut zu Tage können'. en zo volgden er nog veel meer. Ik moest denken aan mijn peetom Ad v/dS. die altijd sprak: 'Zo gij geen goeds weet van een ander, waarom dan niet gezwegen!'

Ik kreeg twee lappen rundersteak met een kom friet en een bord gemengde salade, dat bij het zien van de hoeveelheid, de honger onmiddellijk over was.. Hoe ik ook mijn best deed: ik kreeg het met geen mogelijkheid op.

Het ontbijt heb ik voor morgenvroeg om acht uur besteld.

Het blijft moeilijk met de foto's

- .

Reacties

Reacties

Michiel

Hoi Jos, hou vol, het einde is in zicht. Al heb je er volgens mij nog geen moeite mee. Ik denk wel dat Henrianne je graag weer in de armen sluit. Sterkte de laatste dagen.

Titus

De lusten des vlezes zal het nonnetje mogelijk vergaan zijn door je onverwachte exposé. je doet dan wel weer goed werk voor het celibaat. gute reise morgen!

Harry C.A. Daudt

Hallo Jos,

Het blijken:"de laatste loodjes......"; ook het weer is er-begrijp ik-onbestendig; 'Immer gerade aus' blijkt ook
Utopia. Jos, maak er het beste van; het is je wel toevertrouwd.
Was het overigens wel een nonnetje?een travestiet misschien???
'Das muss Heut zu Tage konnen'.
Hartelijke groet, ook aan je geliefde,Henrian.
Harry C.A.

Agnes van Eijck

Hai Jos,
Kreeg net van Frans al je verhalen doorgestuurd, wat een geweldige ervaring! Ik denk dat jij de volgende van Eyck bent die een boek gaat schrijven. Ben nu al benieuwd.
Fijne tocht en kom gezond weer terug.

Ger

Zo, dus je probeerde contact te zoeken met het nonnetje !?
Toch lang he, zo 3 weken alleen :-)

Nico v. Leeuwen.

Hoi Jos,
Geweldige reis als ik je beschrijving lees! het voordeel van alleen reizen is dat je veel meer aanspraak hebt. Volgende week vertrek ik naar Noorwegen. laat je wel weten hoe het is. veilige thuiskomst gewenst.

Nico.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!