josvaneyck.reismee.nl

Dag 015 DT 20120629 Nùrnburg Stettfeld 98 km

Ik kon vandaag pas de blog op internet plaatsen.
Wat heb ik vannacht goed geslapen. Wel heb ik om half vijf het raam dicht gemaakt. Jonge Duitse studenten die zich nog druk maakten over het verlies van de halve finale.
Het pension 'Altestadt' was in het gehele complex slechts op de eerste etage. Toch had het nog zeventien kamers. Mijn kamer zag er perfect uit, dus ik ga ervan uit, dat de rest dan ook in orde is. Onbegrijpelijk: midden in de Altstadt van Nürnberg en toch maar € 33,-- inclusief ontbijt.

Vanmorgen gaf me de eigenaresse nog wat tips hoe ik het beste kon fietsen om de stad uit te komen. Warempel in een vloek en een zucht zat ik weer op een prachtig fietsweggetje.

Ik bleef steeds noord-westelijk van het Main-Donau kanaal fietsen. Ik heb slechts één foto gemaakt, want het was echt veertig km hetzelfde.

Rond half een had ik 50 km gefietst. De etappe was vlak als in Nederland en er stond nauwelijks wind. Dus ik had niks te klagen. Alleen..... de temperatuur steeg tot ongekende hoogte. Het was gisteren 30 graden. Vandaag was het beslist 37/38 graden. Een strak blauwe hemel en je ademde alleen maar warme lucht in. Op enig moment merkte ik dat de warmte me toch parten ging spelen.
`Hoe kan ik fietsen dat een minimum aan energie vrij komt en ik toch nog een redelijke snelheid houd.`


Toen ik in de buurt van Bamberg kwam stonden er bijna zeventig km op de teller. Zweten deed ik allang niet meer, het water uit mijn bidon voelde als een warme douche toen ik dat over mijn hoofd sproeide.

Ik zag een camping: 'Zal ik stoppen? Dan heb ik wel heel erg weinig gefietst vandaag; maar wel een goede reden. Boven dertig graden zo weinig mogelijk energie verspillen.
Net voor de camping heb ik een grote cola en twee bolletjes ijs gegeten. Nee, nee, dat afvallen gaat toch niet! Ik deed dit om af te koelen.

Naar camping 'Das Insel'
- 'Kan ich Heute Nacht hier verbringen mit mein Zelt?'
- 'Aber , Selbstverständlich'
- Was brauchen Sie von mir?'
- 'Ihren Ausweis' ... 'Gibst's noch etwas?'
- 'Ja.... Ich möchte meinen Identitätskarte zurück'
- 'Bekommen Sie Morgenfrüh wieder'
- 'Nein, Junge Frau, den möchte ich jetzt zurück. Sagen Sie mir was ich zahlen muss, dann klären wir die Rechnung . Aber meine Identitätskarte gehört nur mich!'
- Sie bekommen die Karte Morgenfrüh zurück! Brrrr, grrrr, grommmm.....'
- 'Junge Frau ich sehe dass Sie böse werden, aber Sie verstehen dass das nicht meine Absicht ist. Ich will nur meine meine Karte zurück.'
En zo ging het nog even verder. De dame werd zo rood als een biet. Ik heb mijn kaart wederom keurig netjes terug gevraagd en aangegeven niet van de diensten van camping gebruik te willen maken.


Natuurlijk stapte ik grommend op mijn fiets. Nog geen km verder stond aangegeven: 'Jugendherberge Bamberg'. Nou dan daar maar proberen:

' Grüss Gott' Sie müssen wohl sehr müde sein, mit dem warmen Temperaturen. Augenblick, ich hol für Sie ein Glas frisches Wasser.'
'Sehr nett, Danke schön! Aber kann ich hier Heute Nacht übernachten?
'Es tut mir sehr leid, aber alles ist belegt. Wenn Sie wollen ruf ich an ins Zentrum. Da können Sie dann vielleicht ach noch sehr preiswert übernachten'
'Nee, lassen Sie das, ich fahre weiter.'
'Aber dann hole ich noch frissches Wasser. Haben Sie auch noch ‘ne Trinkflasche?' 'Mein Gott, dass füllt sich an als eine warme Dusche!'
De tegenstelling binnen één km kon niet groter zijn.
Dit kleinood gaf weer energie om toch nog de honderd km vol te maken.

Bamberg is een zeer fraaie maar nog meer toeristische stad. De Regnitz kolkt en raast dwars door het middeleeuwse stadje. In elke straat werden rondleidingen gegeven.

In Stettfeld, kwam ik bij een Brouwerij met een Biergarten. Ik wist niet hoe vlug ik daar de wc opzocht. Al dat drinken en ik denk met name dat warme water, hadden mijn darmen behoorlijk van streek gemaakt. Toen ik terug kwam op het terras stond voor het eerst deze tocht een stenen pul met een halve liter bier. Aan zo'n kruik kun je niet nippen; de stenen pul wordt aan de kop gezet en het bier schuift zo naar binnen. Ik voelde me zoals in de Middeleeuwen.
De juffrouw die bediende gaf me een telefoonnummer van een Gasthof tweehonderd meter verder, waar ik eventueel zou kunnen overnachten.
Geen probleem. Kamer met douche en wc en ontbijt voor € 28, --
Ondertussen heb ik warm gegeten: Carpaccio van Tomato und Schinken, Zanderfilet, mit Bratkartoffeln und einen gemischten Salat. Dat alles voor € 11, 90. Wat wil je nog meer.
De verbinding is hier slecht. Dus voorlopig kan ik nog niks op internet zetten, sterker... ik kan zelfs Henrian telefonisch niet bereiken. 'Geeft meteen aan in welke 'Middle of no where ' ik hier zit.
Overigens.... Alle leuke reacties van iedereen, ja zelfs mensen die ik niet ken, of niet thuis kan brengen: het zijn de vitamientjes om de tocht , die soms toch wel 'haevy' is, te volbrengen!

Reacties

Reacties

Robert, Lily en Philip

Ha Sjoske,
Vanwege ons gezellig bierke met Henrian lees ik dit pas maandag. Fijn om te lezen dat ze in de jeugdherberg Bamberg zo vriendelijk zijn. Dat is onze eerste overnachtingsplek! Ik zag vanochtend dat er in de streek waar jij bent inderdaad een hogedrukgebied hangt!
Dadelijk meer om de laatste etappes bij te staan!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!