josvaneyck.reismee.nl

Dag 014 DT 20120628 Regensburg Nürnberg 72 km

Dit verhaal komt wat laat, want ik heb vanavond naar het voetbal gekeken. Samen met heel veel Duitsers.

Vanmorgen lagen mijn fietskleren, keurig droog en gewassen in de droger. Ze roken heerlijk. De camping was zeer goed verzorgd. Het verblijf- en toiletgebouw waren om door een ringetje te halen.

De route begon met terugfietsen naar Neumarkt. De jongen die naast me stond, had gisterenavond een fietsenzaak gezien. Die was snel gevonden.

De man zei: 'Fernfahradfahrer müssen immer schnell geholfen werden! Also mal gucken was wir da tun können'

Hij zette er een nieuwe trapper op en ik kon eerst proberen of het klikpedaal niet te strak stond. Ondertussen vertelde hij heel enthousiast dat hij vroeger ook met Lucien van Impe had gefietst. Ik vroeg of hij dan Peter Winnen ook kende. Hij wist onmiddellijk te vertellen dat die ooit als amateur de ronde van (Oost)Duitsland had gewonnen. In mijn herinnering heeft hem dat toentertijd een contract bij 'Capri Sonne'opgeleverd. Maar pin me d'r niet op vast.

Toen het kanaaltje waarlangs ik naar Nürnberg zou rijden, gevonden was, liepen de km snel onder de wielen. Het idyllische Ludwig-Donau-Main-Kanaal was op sommige plaatsen helemaal dicht gegroeid. Als je niet beter wist, zou je er zo overheen lopen.

Na ....tig km stonden er steeds hele aardige kunstwerken.

Onder de bruggetjes door was het best gevaarlijk, want je fietste rond de pijlers van de oude bruggetjes.

Grappig was, dat men bij nieuw aangelegde wegen, het kanaaltje voor een paar meter gedempt had. Hoe dichter je bij Nürnberg kwam hoe meer het haar nostalgische karakter verloor.

Hier moest ik een paar km omfietsen. Je kunt goed zien hoe diep op deze plaats het kanaaltje ligt.

Direct na de omleiding was er aan de andere kant een Terras: op zijn Duits een 'Biergarten'

Terwijl ik mijn fiets heel zorgvuldig over de trappen bij het bruggetje tilde, sprak een van de gasten: 'Haben Sie den ganzen Hausrat mitgenommen?'

'Ja, ja, aber auch die von der Nachtbarin!'

We hadden onmiddellijk een heel geanimeerd gesprek, doorspekt met Hollandse en Duitse humor. Ze noemden zich: 'Die sechs Schwaben' Een keer per jaar maakten ze al meer dan twintig jaar met elkaar een fietsuitstapje.Ze waren allen boven de zeventig, maar zeer patent.

Toen we weer verder fietsen, wewrd afscheid genomen met: 'Bleibe Gesund und behalten Sie Ihren Humor!'

Tja dat zijn dan van die kleine dingetjes, die het fietsen plots weer heel aangenaam maken.

17 km voor Nürnberg verliet ik het kanaalpad. De eerste km was er niets aan de hand. De laatste km waren een regelrechte kwelling. Tot overmaat van ramp was de Jeugdherberg gesloten vanwege totale renovering. Ik heb toen onmiddellijk het eerste het beste terras genomen, een dikke Bayrische pot bier besteld en in mijn navi gezocht naar een pension.

Het was meteen raak: Midden in het centrum vond ik voor € 33,-- een prima kamer met ontbijt.

Vanavond voor het voetballen heb ik een pizza Diavolo gegeten. Nondedju... wat was die pizza scherp.

Toen ik vanavond na het voetbal op mijn kamer kwam genoot ik voor de tweede keer van die scherpte!

Het voetbal kijken was best leuk. Aan een tafeltje waar een ouder echtpaar zat, was nog een plaats vrij. Ik vroeg of ze bezwaar hadden als ik daar ging zitten? ' . Ze waren naar Nürnberg gekomen om de 'Dürer tentoonstelling' te bekijken.

Ze hielden niet van voetbal en stapten vrij snel op. Onmiddellijk kwam een groep, ik dacht cellega's bij me aan tafel zitten. Maar het waren personen die zich bezig hielden met 'Prüfungen' en in Nürnberg een cursus volgden Uit elk Bundesland één persoon. . 'Nette Leute' De enige dame heette Anja en Diddie trekteerde me op een glas bier.

Toen nog mijn kamer terugvinden.

Tja, met een Hollandse mond kom je overal, dus ik werd keurig gewezen hoe ik moest lopen.Ik heb nog niet zo laat op bed gelegen las vanavond. Zal morgen de rekening wel gepresenteerd krijgen!

Welterusten

Reacties

Reacties

Robert, Lily en Philip

Goed zo jongen. Een avondje echt ontspannen moet ook kunnen.
Tot zondagavond!

sander

Nog niet eerder zo laat...? en nog nooit waren je vingers zo dik om te typen zo lijkt het.. haha. t bier smaakte goed neem ik aan?

(DLD heeft verloren geloof ik... dus zal het een troots-gelag zijn geweest, of heb ik het mis)

succes weer!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!